Currency
Language
Cosul meu

Despre calculatoare de motor (ECU) - Resetare, intretinere si controlul regimului de ralanti

Despre calculatoare de motor (ECU) - Resetare, intretinere si controlul regimului de ralanti

Introducere

In zilele noastre, nu mai putem vorbi de autoturisme fara a face referire si la computerul masinii (ECU - Engine control unit), acesta gestioneaza toti parametrii de functionare ai autovehiculului dumneavoastra.

Mai jos o sa va prezentam cateva informatii utile pentru calculator de motor (ecu) de pe propriul autovehicul:

Pentru resetarea calculatorului de motor (ECU), cel mai simplu si rapid mod este din tabloul de sigurante sau prin decuplarea bornei de la baterie timp de peste 10 secunde.

ECU foloseste un set de „valori de lucru” ai parametrilor de functionare ai motorului. Aceste valori sunt pastrate intr-o memorie al carei continut este „sters” la intreruperea alimentarii calculatorului de motor (ECU) si in locul lor se foloseste un set de „valori implicite” stabilite de producatorul masinii si stocate intr-o memorie nevolatila (permanenta, care nu se sterge).

Resetul ECU presupune tocmai acest proces de stergere a valorilor de lucru si incarcarea celor implicite.
In timpul functionarii motorului ECU poate ajusta valorile parametrilor in anumite limite pentru a produce o „adaptare” la regimul de functionare (benzina, turatii, etc.). Acestea sunt noile valori de lucru. Cum regimul de functionare (statistic) se poate schimba si valorile de lucru se „adapteaza”, dar acest proces este lent si poate conduce la un „raspuns” neadecvat al masinii la schimbarea conditiilor de exploatare.

Se recomanda a se „provoca” un reset ECU in urmatoarele situatii:

dupa achizitionarea masinii: daca masina e noua, regimul de functionare de la iesirea din fabrica si pana la iesirea din curtea dealerului este foarte diferit de cel in care veti folosi in mod normal masina (multe porniri cu parcurgerea unor distante foarte scurte, condus oarecum „violent”, etc.); daca masina e second hand, cu siguranta nu prea stiti cum a condus-o fostul proprietar (sau utilizatorul/utilizatorii);
la trecerea pe un nou tip de benzina: in principiu este vorba de schimbarea cifrei octanice, dar chiar si a producatorului; in plus, asta nu se aplica pentru alimentari sporadice, ci doar atunci cand chiar ne-am hotarat sa facem o schimbare (de exemplu: „nu mai vreau CO98, pun CO95”);
schimbarea regimului de functionare: daca de exemplu vreti sa plecati la un drum lung, dupa ce ati condus numai in oras o perioada indelungata; in tot acest timp ECU a „invatat” niste valori de lucru care nu au nimic de-a face cu ce-l asteapta in sejurul ce urmeaza;
„de intretinere”, bi-anual, la inceputul primaverii si sfarsitul toamnei, de dorit inainte de un drum mai lung

Dupa resetarea ECU este recomandata efectuarea unui parcurs in care ECU sa primeasca prima lectie din care sa invete valorile de lucru „normale”. Asta inainte de a face oricare alt drum cu masina.

Efectele se vor resimti dupa cateva cicluri de utilizare (pornit – mers undeva – oprit).

Conditii (pentru inatarea unui regim „normal”: rezonabil de economic, dar eficient din punct de vedere al puterii)
alegeti un traseu liber pe care sa puteti „controla” dupa voie ce faceti cu masina si care sa va permita mersul cu cel putin 60-70 km/h; probabil o sosea intr-o perioada cu trafic scazut
folositi accelerari line si frana de motor
insistati pe un regim de mers constant cu 60-70 km/h in treapta a IV-a
durata traseului 20-30 minute

Daca apar probleme cu turatia la relanti, dupa un reset al calculatorului de motor (ECU) se poate face si un Idle Learn (invatarea regimului de ralanti)

Indiferent de metoda folosita pentru controlul regimului de ralanti, prin IAC – Idle Air Control sau MTIA – Main Throtle Idle Actuator, ECU trebuie sa invete „pozitia” dispozitivului respectiv corespunzatoare regimului de ralanti in anumite conditii. Procedura ce trebuie urmata este stricta si este furnizata de producatorul masinii.
Aceasta procedura trebuie (speficatie din manualul de service) aplicata in urma unor operatii pe masina ce au presupus intreruperea alimentarii ECU, deci si dupa resetul provocat ca mai sus.

Operatii

1. Se pune cheia pe pozitia contact (fara a porni motorul) si se mentine in pozitie timp de 5 secunde.
2. Se readuce cheia in pozitia de repaus si se mentine in pozitie timp de 5 secunde.
3. Se porneste motorul si se lasa sa functioneze pana cand se incalzeste la temperatura normala de functionare (acul indicator se apropie de gradatia mijlocie).
4. Se porneste aerul conditionat si se mentine pornit timp de 10 secunde.
5. Se opreste aerul conditionat timp de 10 secunde.
6. Se opreste motorul timp de cel putin 10 secunde.

Pentru masinile cu cutie automata se trage frana de mana, se apasa pedala de frana si se pune schimbatorul pe pozitia D(rive) iar apoi urmeaza pasii 1-6.

Related Posts
  1. Calculator de motor (ECU) Calculator de motor (ECU) Computerul masinii se mai numeste si ECU – engine control unit. Acest calculator controleaza mai multi parametri cititi de la mai multi senzori, inclusiv amestecul de aer / carburant pentru motor, presiunea in turbina daca e cazul, temperaturile ci
  2. Engine control unit (ECU) Engine control unit (ECU) The car engine computer is also called ECU - engine control unit. This computer controls several parameters read from several sensors, including air / fuel mixture for the engine, turbine pressure, the temperatures read by various sensors and much mo